Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?

Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?

Pokiaľ bývate v prenajatom byte, z času na čas je potrebné urobiť drobné úpravy alebo údržbové práce, aby bolo bývanie komfortné. Či už sa jedná o výmenu žiarovky alebo vodovodnej batérie, občas je investícia potrebná, ba priam nevyhnutná. Do akej miery musí investovať nájomca a čo je už v kompetenciách prenajímateľa? Zväčša sú tieto veci definované v uzavretej nájomnej zmluve a tým pádom nájomca presne vie, čo ešte spadá pod jeho kompetencie investovania a čo už musí uhradiť vlastník nehnuteľnosti. Ak však toto v nájomnej zmluve definované nie je, náhrady nákladov sa spravujú podľa ustanovení v Občianskom zákonníku.

Náklady nájomcu nemusia byť vysoké

Podľa Občianskeho zákonníka by mal nájomca uhradiť náklady na opravy a bežnú údržbu vzniknuté počas dlhšieho užívania predmetnej nehnuteľnosti. Drobné opravy podľa zákona sa delia na opravy miestností, ktoré neslúžia na bývanie a teda napríklad výmenu tesnení, opravu kohútikov plynových sporákov, termostatov, okien, rúry na pečenie, náhradu podlahových líšt, prahov či dlaždíc do 1,5 metra štvorcového. Druhou časťou sú všetky opravy, ktorých náklad na jednu opravu neprevýši sumu 6,64€. Ak sa na jednej veci vykonáva viac opráv, rozhodujúci je súčet všetkých nákladov. Medzi drobné úpravy sa pri dlhodobom nájme počíta aj maľovanie či udržiavanie podlahy.

Ak však ešte pred uzatvorením nájomnej zmluvy zistíte nejaké drobné nedostatky, tie je povinné uhradiť prenajímateľ. Na vlastné náklady musí nájomca zaplatiť aj závady a poškodenia, ktoré v byte spôsobil počas jeho užívania. Stavebné úpravy vykonané bez súhlasu prenajímateľa je potrebné taktiež uhradiť, prípadne na vlastné náklady uviesť nehnuteľnosť do pôvodného stavu. Pokiaľ sa však nájomca správa v nehnuteľnosti ako by bola jeho “vlastná”, k škodám zväčša nedochádza a ak áno, zvyčajne len nedopatrením.

Ktoré náklady musí zaplatiť prenajímateľ? 

Prenajímateľ musí predovšetkým odstrániť závady, ktoré bránia riadnemu užívaniu predmetnej nehnuteľnosti a uhradiť s tým súvisiace náklady. Ak po upozornení tieto závady neodstráni a je ich povinný odstrániť nájomca, ten má právo požiadať o náhradu nákladov vynaložených na odstránenie závad do šiestich mesiacov od ich odstránenia.

Prenajímateľ môže preplatiť nájomcovi aj náklady na rekonštrukciu v prípade, že je vykonávaná s jeho súhlasom. Ich preplatenie závisí na dohode, spravidla to býva až po ukončení nájmu, ak sa k tomuto zaviazal. Ak sa k tomuto prenajímateľ nezaviazal, nájomca môže požadovať protihodnotu k sume, o koľko sa zvýšila hodnota bytu. V tomto prípade je vhodné nechať vypracovať znalecký posudok, aby nebol nájomca škodný.

Ján Mareček
Autor: Ján Mareček

Niečo málo o mne

Rok 2011 bol počiatkom mojej pôsobnosti v oblasti realít. Prvou voľbou mojej práce v realitách bola celoslovenská realitná kancelária a postupne som prešiel cez ďalšie, kde som zbieral skúsenosti a napokon to vyústilo v rozhodnutie založiť si svoju realitnú kanceláriu EMIREAL a robiť veci po svojom. Po svojom a to spojením pracovnej aktivity a snahy s úctou a profesionálnym prístupom ku klientom.

Práca realitného makléra ma skutočne baví a snažím sa ju robiť na špičkovej úrovni. Tvorbou video prehliadky, využitím profesionálneho fotografa, vytváraním Home Staging, prácou na sociálnych sieťach... všetko s jasným cieľom, predať Vašu nehnuteľnosť za čo najvyššiu cenu k Vašej plnej spokojnosti.

Prečo vznikli tieto stránky?

Aby som tu prezentoval, že i keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. Je všeobecne známe, že rozdiel medzi maklérmi je povedzme nemalý. Verím, že prečítaním si mojich tipov a článkov Vám pomôžem v rozhodovaní a že si pre predaji nehnuteľnosti zvolíte tú správnu cestu.

Za každým predajom nehnuteľnosti sa totiž ukrýva ľudský príbeh. A to je dôvod, prečo by nikto nemal tak dôležitý životný krok podceňovať. Ani predávajúci, ani maklér.

Záleží mi na odvedení špičkovej práce a na spokojnosti klienta, ktoré tvoria moje dobré meno a povesť. Za mňa potom hovoria referencie spokojných klientov.

Ak ste sa dočítali až sem, máte môj obdiv a ďakujem Vám. Pokiaľ Vás čokoľvek ďalšieho zaujíma, neváhajte ma kontaktovať. Rád sa s Vami stretnem napríklad i pri dobrej káve.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie