05. 07. 2019
Hocikto si môže myslieť, že si predávajúci a kupujúci, poprípade majiteľ a nájomník, proste podpíšu medzi sebou zmluvy, odovzdajú si kľúče a úloha je splnená. Dôležité je však nezabudnúť si nehnuteľnosť poriadne odovzdať a prebrať. Lebo čo je napísané, to je dané.
V kúpnej zmluve sa väčšinou spomína len vybavenie, s ktorým sa nehnuteľnosť predáva, či prenajíma. Preberací protokol je vlastne zápis z odovzdania / prebratia nehnuteľnosti, ktorý obe zúčastnené strany podpisujú. A čo môžete do protokolu zapísať? A čo by v ňom určite chýbať nemalo?
Pri nájme by sme sa mali zamerať na stavy meračov – teplá voda, studená voda, elektrina, plyn, diaľkové merače tepla na radiátoroch. Ďalej sa zvyknú uvádzať počty kľúčov od nehnuteľnosti. A ak nie je uvedené v nájomnej zmluve inak, tak aj súpis prenajímaného zariadenia. Je dobré si nechať do protokolu podpísať aj stav prenajímanej nehnuteľnosti. Predídete tak sporom o to, kto spomínané závady spôsobil. Natrhnuté linoleum v chodbe, nefungujúca skrinka na kuchynskej linke. Môžete namietať, že sa jedná o banality. Nezabúdajte ale, že rovnako ako ste byt prevzali, ho budete po čase majiteľovi vracať späť. A opäť sa bude podpisovať preberací protokol k nehnuteľnosti.
V prípade kúpy nehnuteľnosti, samozrejme rovnako platí a ostáva urobiť odpis stavu meračov, uviesť počet kľúčov a tiež by sme mali minimálne spísať známe závady na nehnuteľnosti. Napríklad také, ktoré vznikli od doby uskutočnenia obhliadky záujemcom až po dobu odovzdania predmetu kúpy. Spomenuli by sme i napr. nevypratanú pivnicu a dátum, do ktorého pôvodný majiteľ tieto priestory vysťahuje. Ak nie je v kúpnej zmluve uvedené, spísali by sme aspoň zoznam cenného hnuteľného majetku (napr.: TV, chladnička a pod.), ktoré v byte po predaji zostanú a pôvodný majiteľ vás svojím podpisom ubezpečuje, že ho už chcieť nebude.
Suma sumárom, preberací protokol je zápis o stave nehnuteľnosti, ktorú ste dostali do svojho opatrovníctva. Nikto nemá rád papierovanie, ale riadne vyplnený a podpísaný protokol vám v budúcnosti môže ušetriť množstvo peňazí strhnutých zo zábezpeky. A to len preto, že sa vám nechcela riešiť jedna nefungujúca umývačka riadu, pretože ju aj tak nebudete používať. V prípade predaja nehnuteľnosti vás protokol môže ušetriť sporov o zamlčaných skrytých vadách na dome, pretože to, že sú steny plesnivé, ste do preberacieho protokolu zapísali a kupujúci to svojím podpisom potvrdil.
Šiť horúcou ihlou sa nevypláca, rovnako ako robiť veci len na kolene. Trvajte na preberacom protokole, riadne všetko skontrolujte, spíšte, pozvite si k podpisu kľudne ďalších ľudí ako svedkov. Môžete sa tak vyhnúť množstvu problémov.
Správny realitný maklér toto všetko zaistí za vás a so všetkými potrebnými náležitosťami. V prípade dotazov ma neváhajte kontaktovať.
Autor: Ján Mareček
Niečo málo o mne
Rok 2011 bol počiatkom mojej pôsobnosti v oblasti realít. Prvou voľbou mojej práce v realitách bola celoslovenská realitná kancelária a postupne som prešiel cez ďalšie, kde som zbieral skúsenosti a napokon to vyústilo v rozhodnutie založiť si svoju realitnú kanceláriu EMIREAL a robiť veci po svojom. Po svojom a to spojením pracovnej aktivity a snahy s úctou a profesionálnym prístupom ku klientom.
Práca realitného makléra ma skutočne baví a snažím sa ju robiť na špičkovej úrovni. Tvorbou video prehliadky, využitím profesionálneho fotografa, vytváraním Home Staging, prácou na sociálnych sieťach... všetko s jasným cieľom, predať Vašu nehnuteľnosť za čo najvyššiu cenu k Vašej plnej spokojnosti.
Prečo vznikli tieto stránky?
Aby som tu prezentoval, že i keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. Je všeobecne známe, že rozdiel medzi maklérmi je povedzme nemalý. Verím, že prečítaním si mojich tipov a článkov Vám pomôžem v rozhodovaní a že si pre predaji nehnuteľnosti zvolíte tú správnu cestu.
Za každým predajom nehnuteľnosti sa totiž ukrýva ľudský príbeh. A to je dôvod, prečo by nikto nemal tak dôležitý životný krok podceňovať. Ani predávajúci, ani maklér.
Záleží mi na odvedení špičkovej práce a na spokojnosti klienta, ktoré tvoria moje dobré meno a povesť. Za mňa potom hovoria referencie spokojných klientov.
Ak ste sa dočítali až sem, máte môj obdiv a ďakujem Vám. Pokiaľ Vás čokoľvek ďalšieho zaujíma, neváhajte ma kontaktovať. Rád sa s Vami stretnem napríklad i pri dobrej káve.